EN

1991-1999

Jak to wszystko się zaczęło…

30 lat temu w głowach 4 młodych ludzi powstała idea produkcji dekoracji czekoladowych zwieńczona powołaniem do życia Zakładu Produkcji Cukierniczej „Barbara” — od imion ówczesnych wspólniczek. Czasy były pionierskie — odzyskaliśmy niepodległość i byliśmy świadkami transformacji gospodarki wg kapitalistycznego mechanizmu wolnorynkowego rozwoju. Nasz pomysł był pionierski, dziewiczy pod każdym względem: sfinansowania inwestycji, opracowania wzorów dekoracji, wyposażenia zakładu produkcyjnego, a przede wszystkim opracowania technologii opartej o znajomość technik pracy z czekoladą. Nikt z nas — absolwentów uniwersytetów i politechniki, nie miał wiedzy o pracy z czekoladą.

Pomimo tego 4 kwietnia 1991 roku oficjalnie uruchomiliśmy naszą działalność. Towarzyszyła nam energia młodości, wiara w sukces, mozolna praca, dyscyplina i poczucie wartości pracy od podstaw. Zgromadziliśmy niewielką załogę produkcyjną i zaadaptowaliśmy do naszych potrzeb pomieszczenia produkcyjne, które przejęliśmy po spółdzielni „Malta” w Inowrocławiu. Pojawił się pierwszy — jakże skromny! — park maszynowy. Praca z czekoladą dalej była dla nas ogromną zagadką, ale i kuszącym wyzwaniem. W Polsce nie było szkół kształcących technologów. Podglądaliśmy pracę pierwszych polskich, prywatnych przedsiębiorstw wykorzystujących czekoladę jako surowiec do produkcji, takich jak firmy Edbol i Giano. Nawiązaliśmy kontakt z długoletnim technologiem firmy Wedel — Panią Stenią Tuszyńską, która była dla nas skarbnicą wiedzy. Zaczęliśmy wyjeżdżać na branżowe targi europejskie i z zeszytem w ręku oraz aparatem fotograficznym obserwowaliśmy technologów pracujących na stoiskach przy rzemieślniczych urządzeniach. Zakupiliśmy pierwsze temperówki do czekolady w holenderskiej firmie JKV. Tygodnie pracy z tym wymagającym surowcem przyniosły pierwsze sukcesy. Nareszcie nasze dekoracje miały piękny połysk i łatwo wychodziły z misternych foremek. Opracowaliśmy pierwsze opakowania detaliczne. Najważniejsze zadanie było jednak przed nami: rynek odbiorców. Produkt był kompletną innowacją. Musieliśmy przyjąć rolę kreatora i rozbudzić potrzebę stosowania dekoracji czekoladowych przez gospodynie domowe, ale przede wszystkim poszukać dystrybutorów. Furtką do prezentacji produktów okazała się Poznańska Giełda Spożywcza organizowana w hotelu Poznań. Ówcześni wystawcy na restauracyjnych stolikach prezentowali swoją ofertę dystrybutorom. W tamtych czasach, z ogromnym powodzeniem funkcjonował Polski Handel Spożywczy (PHS), spółdzielnie spożywców „Społem”, Gminne Spółdzielnie (GS). To oni byli naszymi pierwszymi odbiorcami. Rynek był już gotowy na przyjęcie nowości. Nasza innowacyjna oferta spotkała się z dużym zainteresowaniem. Szczęśliwi podpisywaliśmy pierwsze kontrakty dostaw. W latach dziewięćdziesiątych znacznie poszerzyliśmy ofertę marki Barbara. Poza galanterią czekoladową zaczęliśmy produkować polewy do ciast, foremki do deserów, paluszki w czekoladzie, batony marcepanowe oraz bogaty asortyment figur czekoladowych, niespotykanych dotąd w polskim handlu detalicznym. Poszerzenie asortymentu wiązało się z inwestycjami w park maszynowy. Powiększała się nasza załoga produkcyjna i biurowa. Firma Barbara regularnie zaczęła uczestniczyć w prestiżowych targach Polagra.

Dziś jesteśmy już w zupełnie innym miejscu, ale z jakimże ogromnym sentymentem wspominamy tamte czasy.

Pierwsza siedziba firmy Pierwsze biuro firmy Produkcja pierwszych w Polsce dekoracji czekoladowych Udział w pierwszych targach Polagra (1995)

1999-2003

Fuzja z holenderską firmą Luijckx (1999) Instalacja pierwszej w Europie Wschodniej linii produkcyjnej dekoracji czekoladowych Wprowadzenie na polski rynek produktów marki Dreidoppel (2001) Główny sponsor Mistrzostw Świata Młodych Cukierników (2002) Przyjaciele i Partnerzy firmy Pokazy technologiczne i prezentacje produktowe w całym kraju Targi i prezentacje produktowe

Lata 1999-2003 w naszej historii to okres dynamicznych zmian. Przyniosła je fuzja z holenderską firmą Luijckx, dzięki czemu w Inowrocławiu powstała nowa firma pod nazwą Barbara Luijckx. Jako nowy zarząd firmy podjęliśmy fundamentalną decyzję dotyczącą zmiany obszaru działania. Nowym celem aktywności produkcyjno-handlowej został rynek cukierniczo-gastronomiczny. Zainwestowaliśmy w innowacyjne linie, służące produkcji dekoracji czekoladowych dla profesjonalistów. Musieliśmy pozyskać zainteresowanie branży, dlatego rozpoczęliśmy pionierską pracę wdrażania oferty poprzez prezentacje regionalne oraz targi branżowe. W tym celu podjęliśmy kooperację z najlepszymi, polskimi mistrzami sztuki cukierniczej. Prezentowali oni techniki użycia dekoracji czekoladowych w biznesie cukierniczym oraz korzyści płynące z ich zastosowania.

W tym samym czasie nawiązaliśmy kontakt z polskimi dystrybutorami o ugruntowanej pozycji na rynku. Były to firmy Ambasador 92, Savpol, Awa, Polmarkus, Piekarz, Inter-Fred, Nestor, Jureko, Kuma, Drosol, Techmat, Alba Plus, Korpiek, As Polzap i inni, dzięki czemu nasza sieć dystrybucji objęła cały kraj. Wspólnie z dystrybutorami wytrwale kreowaliśmy trendy w Sztuce Pięknej Dekoracji. Liczne spotkania z klientami, które systematycznie organizowaliśmy we wszystkich zakątkach kraju, stały się przyczynkiem sukcesu. Regularny udział w targach Polagra i Euro Gastro pozwolił nam budować coraz bardziej rozpoznawalny wizerunek firmy Barbara Luijckx. Nawiązaliśmy współpracę z Polskim Stowarzyszeniem Cukierników, Karmelarzy i Lodziarzy RP. Nieocenione wsparcie we wprowadzeniu nas do branży, oddał nieodżałowany mistrz cukiernictwa, śp. Wojciech Kandulski.

Ważnym wydarzeniem dla naszej firmy było nawiązanie w 2001 roku współpracy z niemiecką firmą Dreidoppel. Do dziś pozostaliśmy jej wyłącznym dystrybutorem w Polsce. Natomiast w 2002 roku zyskaliśmy status jednego z głównych sponsorów Mistrzostw Świata Młodych Cukierników.

Lata 1999-2003 były okresem zrównoważonego rozwoju w prekursorskiej działalności naszej firmy. Pionierski wysiłek w tworzeniu rynku dekoracji czekoladowych przyniósł ciekawą przyszłość…

2003-2007

W następnych latach nasza firma Barbara Luijckx podlegała intensywnym zmianom stosunków własnościowych, co miało znaczący i pozytywny wpływ na jej rozbudowę, organizację sprzedaży oraz poszerzenie oferty. Jako członek grupy Barry Callebaut, przyjęliśmy dystrybucję marki Callebaut w charakterze głównego dystrybutora. Przypadła nam rola prekursora we wdrażaniu mało znanych technik pracy z czekoladą w polskim środowisku cukierniczym. W tym okresie trudno było nakłonić zakłady cukiernicze do chętnego wykorzystywania czekolady w codziennej produkcji, ponieważ na rynku z dużym powodzeniem funkcjonowały konkurencyjne cenowo masy non-temp.

Jednak my postanowiliśmy zmienić ten trend. Niezliczone prezentacje regionalne oraz warsztaty czekoladowe zaczęły przynosić dobre rezultaty. Na pokazy zapraszaliśmy znanych mistrzów czekolady, którzy byli uznani zarówno w Polsce, jak i w Europie. Wkrótce belgijska czekolada marki Callebaut zaczęła być popularna wśród polskiej branży cukierniczej. Jednocześnie nie ustawaliśmy w szkoleniach cukierników w zakresie Sztuki Pięknej Dekoracji. Powstawały unikatowe cukiernicze dzieła, które wprowadzały rodzime cukiernie na coraz wyższy poziom. Dzięki temu w 2006 roku nasza firma została sponsorem polskiego zespołu podczas Drużynowych Mistrzostw Świata w Cukiernictwie w Phoenix (USA). W tym samym roku wspaniałą imprezą integrującą całe środowisko podczas targów Polagra było również Czekoladowe Show, poświęcone pamięci naszego zmarłego Przyjaciela i mistrza — Wojciecha Kandulskiego.

Aktywnie uczestniczyliśmy we wszystkich imprezach targowych w Polsce. Każdego roku byliśmy obecni na Polagrze, Euro Gastro i rozpoczynających swoją historię targach Expo Sweet w Warszawie. Prezentowaliśmy nasze wyroby podczas wszystkich imprez lokalnych, takich jak targi Polpiek, Baltpiek, Horeca Kraków oraz Inter Piek. Braliśmy również udział w targach regionalnych, organizowanych przez lokalnych dystrybutorów, między innymi w pamiętnych Salonach Cukierniczych firmy Polmarkus, Savpol, Agra Opole i Zamorscy. Dzięki tak szerokiej aktywności, ogólnopolska, silna sieć profesjonalnej dystrybucji popchnęła cały rynek do stosowania przez cukiernie wysokojakościowych produktów.

Mając przeświadczenie o ugruntowaniu pozycji naszej oferty na polskim rynku, rozpoczęliśmy ekspansję zagraniczną poprzez udział w Modern Bakery Moskwa, Europain Paryż, ISM Kolonia i Sigep Rimini.

W 2003 roku podjęliśmy fundamentalną dla naszego dalszego rozwoju decyzję o budowie nowoczesnej fabryki, produkującej dekoracje czekoladowe oraz posiadającej nowoczesną infrastrukturę magazynową. Zaczęliśmy przygotowywać inwestycję. Ruszyły fundusze z Unii Europejskiej, których staliśmy się beneficjentem. Zakupiliśmy grunt i przystąpiliśmy do opracowania projektów. Rozpoczęta w 2006 roku budowa zakończyła się sukcesem — już w 2007 roku oddaliśmy nowoczesną siedzibę, co otworzyło przed nami nowe perspektywy...

Udział w targach branżowych w Polsce Pierwsze międzynarodowe targi Modern Bakery w Moskwie (2005) Czekoladowe Show im. Wojciecha Kandulskiego (2006) Mistrzostwa Świata w Cukiernictwie w Phoenix w USA (2006) Budowa nowej siedziby firmy (2007) Otwarcie nowej siedziby firmy (2007)

2007-2014

Uruchomienie Akademii Umiejętności „Inspiracja” Wnętrze Akademii Umiejętności „Inspiracja” Pracownicy firmy Czas wytężonej pracy i intensywnych szkoleń dla profesjonalistów Targi Europain w Paryżu (2011) Targi ISM w Kolonii (2011)

Tempo zmian było zawrotne. Po opuszczeniu grupy Barry Callebaut postanowiliśmy, w nieco okrojonym wymiarze, iść dalej do przodu oraz krzewić idee nowoczesnego cukiernictwa. Przyświecały nam wysokie standardy pracy, szczególnie w zakresie profesjonalnej oferty, jakości i technologii. Wyznaczyliśmy nowe cele, których efektem było oddanie do użytku ośrodka szkoleniowego — Akademii Umiejętności „Inspiracja”, a także powołanie do życia naszej marki własnej produktów Barima Artisanal. Tworzyła ją oferta profesjonalnych czekolad wyprodukowanych z belgijskiej czekolady, past, surowców orzechowych, mas cukierniczych, barwników i innych produktów wykończeniowych.

Otworzyliśmy podwoje Akademii dla tematycznych warsztatów cukierniczych, szkoląc cukierników z całego kraju. Posiadając komplementarną ofertę dekoracji czekoladowych —surowców i półproduktów Barima Artisanal, a także komponentów owocowych marki Dreidoppel, opracowaliśmy innowacyjne receptury, które były publikowane w naszych katalogach oraz folderach. Powołaliśmy również zespół regionalnych przedstawicieli handlowych, współpracujących z dystrybutorami firmy oraz z klientami indywidualnymi.

Systematycznie współpracowaliśmy z mediami branżowymi i stowarzyszeniami, reklamując nasze produkty oraz uczestnicząc w życiu branży. Nasz dział marketingu nieustannie inspirował rynek nowymi aranżacjami, a także podjął próbę wyznaczania trendów w cukiernictwie, dzięki czemu nasze kreacje cukiernicze spotkały się z zaciekawieniem środowiska.

Jako zakład produkcyjny wytrwale uzupełnialiśmy park maszynowy. Niezwykle kosztowną decyzją była instalacja supernowoczesnej linii do produkcji dekoracji czekoladowych. Jej unikatowość polegała na możliwości produkcji strategicznych dla cukiernictwa produktów, które do tej pory sprowadzaliśmy z zagranicy. Montaż linii stał się faktem w 2012 roku. Pomimo tak ogromnego kroku w rozwoju, nie ustawaliśmy w poszukiwaniu kolejnych, ciekawych rozwiązań. Owocem tych działań stało się wdrożenie technologii druku na czekoladzie i produkcji dekoracji wielokolorowych.

Rok 2014 przyniósł kolejne, burzliwe zmiany i postawił nas przed podjęciem chyba najważniejszej decyzji: być albo nie być.

2014-2021

Przełom, który nastąpił w 2014 roku, zrewolucjonizował dotychczasowe zasady działalności naszej firmy. Jako polscy właściciele, Barbara i Ryszard Borowicz, przejęliśmy 100% jej udziałów. Rozpoczął się nowy rozdział tworzenia naszej historii — przekształciliśmy Barbarę Luijckx w firmę rodzinną. Do grona pracowników dołączyła nasza córka Paulina wraz z mężem Mathieu, którzy przejęli rolę doświadczonych managerów, odpowiedzialnych za marketing, a także rozwój produktów i eksportu. Od wielu lat w firmie pracuje również nasza druga córka, Kasia, która rozpoczynała swoją karierę na stanowisku przedstawiciela handlowego. Obecnie jest managerem ds. klientów przemysłowych oraz wspiera działania eksportowe w wyznaczonych obszarach geograficznych.

Po roku 2014 powstała nowa struktura organizacyjna firmy, składająca się z działów profesjonalnie obsługujących rynek. Zdobyliśmy wszystkie niezbędne certyfikaty dotyczące bezpieczeństwa żywności i gospodarki magazynowej.

Ponieważ sercem naszej firmy jest produkcja dekoracji czekoladowych, skoncentrowaliśmy się na innowacyjności w poszerzaniu oferty. Owocem tej decyzji było stworzenie nowej marki dla asortymentu dekoracji czekoladowych — Barbara Decor. Podjęliśmy intensywną działalność marketingową, aby zbudować jej wizerunek i rozpoznawalność na rynku. Po raz pierwszy zaprezentowaliśmy ofertę marki Barbara Decor podczas warszawskich targów Expo Sweet. Profesjonalnie przygotowane katalogi szybko trafiły do klientów. Ich życzliwie przyjęcie zaowocowało dobrym efektem sprzedażowym. W tym samym czasie, w trakcie intensywnej pracy i treningów w Akademii Umiejętności „Inspiracja”, zaczął dojrzewać pomysł na poradnik dla cukierników. Nasza marka własna Barima Artisanal, specjalizująca się w profesjonalnych surowcach i półproduktach, potrzebowała szerszej prezentacji. W ten sposób stworzyliśmy katalog Barima Artisanal CHOC BOOK, który dodał prestiżu Akademii, odpowiednio pozycjonując promowane marki.

Lata 2016-2019 to okres wzmożonej aktywności na międzynarodowych imprezach targowych. Odkrywaliśmy różne rejony świata, gdzie prezentowaliśmy nasze produkty. Byliśmy obecni podczas targów IDDBA i Fancy Food w USA, FHA w Singapurze, FoodEx w Iranie, GulFood Manufacturing w Dubaju, IBA w Niemczech, Sigep we Włoszech, IFE we Francji, PLMA (targi marek własnych) w Holandii oraz Intersicop w Hiszpanii. Stopniowo pozyskiwaliśmy dystrybutorów, a nasz nieustanny wysiłek w osiąganiu nowych obszarów działania trwa do dziś.

W latach 2017-2018 podjęliśmy decyzję o rozbudowie powierzchni produkcyjno-magazynowej. Pragnęliśmy zrobić następny krok w przód, aby sprostać oczekiwaniom rynku i konsekwentnie ulepszać system obsługi naszych klientów. Efektem naszych dążeń było utworzenie 3000 m2 powierzchni, którą przeznaczyliśmy na nowoczesną przestrzeń magazynową oraz produkcyjną, gdzie wytwarzamy całkowicie innowacyjne dekoracje z oferty Art Grillage. Stworzyliśmy również nową Akademię Umiejętności „Inspiracja” – niezwykłe miejsce, w którym podczas szkoleń spotykamy się z ludźmi z branży z Polski i całego świata. Dzięki profesjonalnie wyposażonemu zapleczu szkoleniowemu, dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem w inspirującym wnętrzu, pełnym piękna oraz dobrej energii. Pragniemy, żeby Akademia Umiejętności „Inspiracja” wyzwalała w cukiernikach twórczą energię, którą będą śmiało wykorzystywać w swojej codziennej pracy.

Współczesny rozwój branży i naszej firmy, zdecydował o instalacji zupełnie nowej linii produkcyjnej, która wykorzystuje innowacyjną technologię. Dzięki niej rozszerzymy nasze portfolio o dodatki czekoladowe dla odbiorców przemysłowych.

Podsumowując minione 30 lat naszej pracy, czujemy się dobrze przygotowani na nowe wyzwania i razem z Wami – nasi Drodzy Klienci – optymistycznie patrzymy w przyszłość.

Barbara Luijckx staje się w 100% polską firmą rodzinną (2014) Debiut Akademii Umiejętności „Inspiracja” w nowej przestrzeni (2018) Udział firmy w imprezach targowych na całym świecie Siedziba firmy